سلامت در سفر؛ محدودیت های جسمانی خود را بشناسید

رفتن به یک محیط جدید و شرایط آب و هوایی متفاوت می‌تواند مشکلات بدنی و محدودیت‌های جسمانی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. بهتر از قبل از سفر آمادگی جسمانی خود را حفظ کنید.

سلامت در سفر؛ محدودیت های جسمانی خود را بشناسید

هنگام مسافرت بهتر است با محدودیت‌های جسمانی خود آشنا شوید. همان‌طور که سفر هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است، ممکن است گاهی خسته‌کننده و آزاردهنده شود. هماهنگ شدن با یک شرایط آب و هوایی جدید، سازگاری با مناطق زمانی مختلف و تغییر روال زندگی روزمره شما، می‌تواند تنش‌زا شود. خستگی می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و همچنین باعث آسیب بیشتر به بیماری فعلی شما می‌شود. در زیر چند نکته برای کمک به سلامتی شما بیان می‌کنیم:

تست سلامت جسمانی انجام دهید. قبل از سفر در مورد هر گونه شرایط ویژه مانند داروها یا جراحی‌های اخیر که سفر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، با پزشک خود مشورت کنید. به‌عنوان مثال اگر قبل از سفر یک جراحی سخت دندان‌پزشکی دارید، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند هر زمان که لازم است، برای احیای کامل استراحت کنید. همیشه بهتر است قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید تا دوره‌های مورد نیاز برای احیای کامل بیماری‌های شما ارائه شود.

از میزان فعالیت‌های مورد نیاز در سفر اطلاعات کسب کنید. اگر شما با تور سفر می‌کنید، قبل از سفر اطلاعاتی مانند میزان پیاده‌روی مورد نیاز در مسیر و میزان ساعات سفر روزانه خود را به دست آورید. اگر برای تفریحاتی مانند دوچرخه‌سواری و کوهنوری به سفر می‌روید، در مورد سرعت حرکت و میزان فعالیت روزانه اطلاعات کسب کنید.

از محدودیت‌های فیزیکی خود آگاهی پیدا کنید. میزان استقامت شما برای فعالیت‌های روزانه چقدر است؟ روزانه چقدر می‌توانید پیاده‌روی کنید؟ میزان تحمل شما در برابر گرما و سرما چقدر است؟ وضعیت هوا را در مقصدی که قرار است بروید، بررسی کنید و لباس‌ها و لوازم مناسب با خود به همراه ببرید.

آمادگی جسمانی خود را حفظ کنید. اگر برنامه سفر برای اسکی و کوهنوردی دارید، حتما آمادگی‌های بدنی لازم را قبل از رفتن به سفر کسب کنید.

علائم هشداردهنده را جدی بگیرید. علائم عمومی مانند عدم تمرکز، سردرد، تحریک‌پذیری، ضعف، کمبود انرژی و مسائل گوارشی ازجمله این موارد است. راهکارهایی برای از بین بردن خستگی عبارت‌اند از: قدم زدن، خواب کافی، ورزش کردن و خوردن غذاهای سالم و منظم.

قبل از درگیر شدن در فعالیت جسمانی شدید، زمانی را برای هماهنگ کردن بدن خود با شرایط آب و هوایی منطقه اختصاص دهید، مخصوصا زمانی که به ارتفاعات و مکان‌هایی با تغییرات شدید آب و هوایی می‌روید، حتما زمانی را به گرم کردن بدن خود بپردازید. بیش از حد قرار گرفتن در معرض هوای گرم یا سرد می‌تواند منجر به خستگی شود.

به اندازه کافی آب بنوشید. حتی فعالیت در آب و هوای معتدل باعث کم‌آبی می‌شود که منجر به خستگی می‌شود؛ بنابراین مقدار زیادی آب بنوشید و سعی کنید از نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار خودداری کنید.

اگر خستگی همراه با خون‌ریزی‌های غیرعادی دارید، حتما به اورژانس مراجعه کنید. درد شدید قفسه سینه، تنگی نفس، کاهش یا افزایش شدید وزن از جمله مواردی هستند که باید آن‌ها را جدی گرفت. اگر پس از دو هفته استراحت ، تغذیه خوب و نوشیدن مقدار زیادی مایعات، همچنان احساس خستگی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

منبع : کجارو